Hälsokost

Inkludera Gurkmeja & Kurkumin i kosten

Innehåller annonslänkar för Meds

Känner du till Gurkmeja och kurkumin? Om jag ska vara helt ärlig så var jag inte så jätte bekant med det förens nu. Men jag hade hört om att det var väldig läkande för kroppen, plus att man kan använda det i sin matlagning och att det ofta används i kosttillskott och jag hade till och med en burk här hemma.

Att inkludera Gurkmeja i sin kost en av de trendigaste hälsotrenden som råder just nu. Det går i hand in hand med att vi vill få en mer ren kost utan onödiga tillsatser och hålla oss mer friska. Gurkmeja är en krydda som tillhör växtfamiljen ingefärsväxter och är en gul rot som har antiinflammatoriska egenskaper. 

Färsk gurkmeja har en lite bitter och pepprig smak och vissa kan uppleva att den kan smaka lite jordig om den är färsk. Gurkmeja innehåller den högsta naturligt förekommande halten av kurkumin. Faktum är att djupdyker man i informationen och vill få bästa upptagningsförmåga så bör du inta den färskpressad. Gärna i kombination med lite fett och svartpeppar.  Det beror på att Gurkmeja har ett naturligt långt upptag och som med det mesta är färskt det bästa.

Men vad är då kurkumin?

Kurkumin är den mest aktiva beståndsdelen i Gurkmeja och kurkumin är en godkänd livsmedelstillsats med E-nummer E 100. Den är en otroligt kraftfull antioxidant som skyddar kroppen mot skadliga fria radikaler. 

Färsk gurkmeja ger bäst absorberingsförmåga

Att inkludera lite färsk gurkmeja i sin kosthållning är alltid bra, ju mer desto bättre. Helst bör du få i dig en 250 gram och gärna 1-3:e dag.

 

Gurkmeja shot

Att börja dagen med en Gurkmejashot är en bra start för att få en riktig boost. Shoten väcker liv i kroppen och mjukar upp stela leder, samt tillför massor med c-vitamin. Gurkmeja har väldigt stark färgande effekt och du får se upp för att inte färga dina händer gula om du handskas med den färsk.

Jag har kommit i kontakt med en Gurkmeja shot från Dotshot som redan är färdigblandad och är enkel att konsumera i vardagen. Vet inte om du är som mig som inte äger någon råsaftcentrifug?  

Fördelar med Gurkmeja

  • Leverskyddande – pga grund av antioxidant och anti-inflammatoriska effekt.
  • Anti-inflammatorisk
  • Mage tarm-  motverkar magsår

 

Dotshot gurkmeja shot

Att konsumera stora mängder gurkmeja kan vara utmanande och för få bäst effekt behöver du få i dig stora mängder. Du vill helt enkelt åt kurkumin och det innebär att du kan behöva äta 250 gram färsk Gurkmeja. Det låter för mig otroliga mängder.

Flytande kurkumin gör att kroppen tar upp det mycket bättre och blir mer effektiv.

DOT SHOT innehåller:

  • Vattenlösligt kurkumin vilket ger upp till 39 gånger
  • Bättre upptag och blir effektivare.
  • Detta motsvarar ca. 250 gram färsk Gurkmeja eller ca. 10 – 15 tabletter/kapslar med Gurkmeja.
  • Källa: https://dotshot.se/

Dotshot bör drickas kall och jag tyckte smaken var väldigt överkomligt. Det var en guldryck och jag tror man gör bäst att shotta den för att undvika ev missfärgningar på tänderna, det är något jag personligen tänker på en hel del när det gäller kost och Gurkmeja används ofta till färga kläder och papper i.

Dotshot innehåller endast naturliga ämnen och har en lätt limesmak och är godast kall. Är också sugen att prova Dotshot precis som jag gjort,  så kan du finna dom här: Köp ett 2-pack Dotshot!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *