Hälsa

Så kan du bli mer utvilad efter en lång arbetsdag

Samarbete med Azdesign.se

Är du som mig som tycker att 8 timmar lång arbetsdag framför datorn känns lång? Det är oftast standard att arbeta 8 timmar per dag plus en timme för lunch och säkerligen kan man skära ner på tid till 75 % men då får man antingen hushålla på mindre pengar eller leva mer ekonomiskt. Personligen lever jag hellre lite mer ekonomisk och arbetar lite färre timmar

När vi sitter och arbetar så kan vi slita ut våra kroppar med tiden, hör du ofta dina kollegor klaga över att dom känner sig stela i axlarna, rygg? Med åldern blir vi automatiskt med stela. Men att sitta still och inte röra på axlarna är inte det bästa för blodcirkulationen så ta för vana att resa sig och gärna göra några enkla stretchövningar framför datorn.

Glöm inte ta microraster

Faktum är att vi har rätt att ta 2 små korta raster utöver vår lunch, glöm inte bort dom. Dessa är en möjlighet att få röra på sig lite och kanske gå ta en nypa frisk luft.

 

Ergonomi

Basala saker som hur vi sitter och står är inte så enkelt som vi tror, ofta ser jag människor på gymmet som inte har en bra hållning men trots det lyfter tungt utan att ha satt grunderna i en stabil kropp. 

Varva med att stå

  • Har du ett höj och sänkbart skrivbord till kontorkan du varva med att stå. Men stå inte för den delen och häng på bordet för då belastar du istället axlarna.
  • Placera bordet högt, dina underarmarna ska vila i 90 grader mot bordsskivan. Det minskar belastningen på axlar och skulderblad.
  • Skärmens överkant ska vara något nedanför ögonhöjd. Då får nackens muskler vila.
  • Stå axelbrett isär med benen och fördela vikten jämnt på fötterna. Då undviker du att väga på ett ben och minskar samtidigt att belasta dina höfter.
  • Ha stötdämpning, använd gärna skor med dämpning, som till exempel gympaskor.

 

Glöm inte att växla

Utöver hur vi sitter och står är det absolut viktigast att vi varierar oss och inte blir stilla i samma position för länge.

Investera i att bra stol

Egonomiska kontorsstolar är viktigt att ha, ditt arbete är ditt levebröd och du vill inte att din kropp ska få betala priset med att du blir sliten. Se därför till att din arbetsgivare ger dig rätt verktyg!

Jag anser att alla bör besöka en naprapat för att få koll på hur ens kropp mår, det har jag gjort och fått lära mig viktiga saker som exempelvis hur jag står rätt. Tänk att en sådan basal sak som stå rätt gjorde jag inte rätt, inte undra på att jag var stel i nedre rygg. Nu tänker jag på det under min arbetsdag och vikten av att ta rast och röra på mig. Ibland gör jag mina övningar och det känns bra.

Tänk även på att du ofta har friskvårdsbidrag som anställd och att vi som sitter mycket framför skärmen behöver tänka lite extra på vår ergonomi. Nu när det fortfarande är bra väder är det väldigt effektivt sätt för att inte bli så trött efter arbetsdagen att gå en 20 minuter promenad på lunchen, det är nämligen 20 minuter som krävs för att vi ska må bra.

Är du sugen att uppgradera kontoret med nya kontorsmöbler tycker jag att du bör spana in www.azdesign.se för rätt verktygen till kontoret, hemmakontoret eller för dina anställda. 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *