Hälsa

9 olika sätt att få in mer rörelse hemifrån

Samarbete med Formtrappan.se

När du arbetar hemifrån så kan det vara en riktig utmaning att få in dina steg. (Jag vet vad jag pratar om – jag har jobbat hemifrån i några år)

Bor du större är det lättare att få in fler steg. Ofta har du allt du behöver inom räckhåll av fem meter. Men när det kommer till din hälsa och ditt välbefinnande är det ett måste att röra på sig.

Faktum är att promenader den mest grundläggande och lättillgängliga träningsformen du kan göra för att hålla dig i form och frisk, oavsett var du befinner dig. Det föreslagna dagliga genomsnittet för vuxna på cirka 10 000 steg om dagen och det kan verka nästan omöjligt när du sitter fast inomhus, men finns det några kreativa sätt att få in dem när ditt utrymme är begränsat. 

Hur du kommer i dina dagliga steg hemifrån utan ett löpband

Ha en dansfest

Vem säger att man inte kan ha en dansfest helt själv? Det kan kännas konstigt i några sekunder, men efter att du har startat en bra spellista och börjat göra dina dansmoves så kommer du att svettas och ta tag i stegen. Dans är ett av de absolut bästa sätten att få upp stegräkningen när du är på ett mindre utrymme.

Hopprep utan rep

Du behöver inte ett riktigt hopprep för att skörda de många fördelarna med att hoppa hopprep. Redan efter en minut kommer din puls öka.

Gör det till en tävling

Om du har vänner som också försöker nå 10 000 steg om dagen skapa en tävling. Skapa ett mål tillsammans – hur många steg du än vill nå varje dag – och se sedan vem som gör det bästa jobbet med att nå det efter en vecka. Det hjälper dig inte bara att hålla kontakten när du är ifrån varandra, utan det fungerar också som ännu mer motivation att komma igång. Om ni båda har en Apple Watch kan ni faktiskt göra tävlingen direkt genom din app. Den tar hand om att beräkna alla poäng åt dig – som baseras på hur väl du fyller upp dina aktivitetsringar – och låter dig veta vem som vinner i slutet.

Ställ in rörelse påminnelse 

När du arbetar hemifrån är det lätt att ta för vana att sitta i timmar utan att ens stå upp en gång. Lyckligtvis låter de flesta klockor, vare sig det är en Apple Watch eller Fitbit en påminnelse om att som uppmuntrar dig att gå upp och gå runt. Föreställ dig bara alla extra steg du kan ta dig in om du gör det till en punkt att flytta runt minst en gång i timmen.

 

Gå i trappor

Att gå i trappor bränner kalorier och ger många steg. 30 minuter i trappor motsvarar 539 kcal.  När du går i trappor stärker du bland annat ben och rumpa, senor och skelett, samtidigt som du ökar förbränningen och får upp pulsen.

 Om du inte har trappsteg i trappsteg i din byggnad så du köpa hem en Tone Fitness Aerobic Step Plattfom så att

du springa eller gå upp och ner, det är ett enkelt sätt att öka stegräkningen medan du står på plats. Och den bästa delen? Du kan göra det medan du tittar på dina favoritprogram på Netflix.

 

Att storstäda ger många steg

Ta för vana att storstäda en dag i veckan, den dagen kommer du med högsta sannolikhet få in 5000 steg.

 

Ta dina samtal ståendes 

Spenderar du tid i telefon när du är hemma? Försök att ta dina samtal medan du går fram och tillbaka, istället för att stanna sittande eller liggande.

 

DIY

Har du saker i hemmet som behöver fixas? Att måla om möbler, sandpappra, organisera osv ger steg utan att du tänker på det. 

Varför inte ägna dig åt förbättrande reparationer är reparationer av en fastighet eller bostadsrätt som anses värdehöjande. Det kan vara att renovera en trappa eller byta ut bänkskivor etc. 

Dra fördel av onlineträning

Det är så enkelt att streama träningspass hemifrån. Prova populära alternativ som Pvolve, Sky Ting, Barry’s Bootcamp, Pure Barre och många fler. Oavsett vad dina träningsintressen eller mål så finns det en perfekt passform för alla.

Please follow and like us:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.